Діти

Про важливість дитячого малювання

Малювання пов’язане з найважливішими психічними функціями дитини – сприйняттям, моторною координацією, решью, мисленням.

У малюванні дитина використовує досвід, набутий в будь-якій іншій діяльності.

Дитячий малюнок змінюється з віком, проходячи кілька стадій. І тільки на останній з них – правдоподібною – дитина дійсно зображує предмети і явища. До цього малюнку він транслює власне уявлення різних речах і ставлення до них.

Які стадії дитячого малюнка існують: каракулі, безформні зображення, зображення людини, схеми, правдоподібні зображення.

Незважаючи на свою самобутність, дитячі малюнки підпорядковуються, якщо можна так назвати, певним правилам. Дівчатка і хлопчики малюють по-різному: дівчатка зображують предмети, хлопчики – відносини і зв’язки між ними, динаміку. Дівчатка більш емоційні, уважні до деталей, частіше прикрашають картинки; хлопчики воліють знаходити принципові рішення, будувати композицію, змінювати загальну форму. Дівчатка краще використовують колірну гаму, хлопчики – перспективу.

На розвиток навички малювання впливають три головних компонента: зорове сприйняття, зорово-моторна координація та графічна активність. Зорове сприйняття має величезне значення.

Зорове сприйняття – це багатоступінчастий процес. Спочатку зображення проектується на сітківку газу, потім зорова інформація перетвориться в нейронних шарах зорової системи, звідти надходить в коркові відділи мозку. Завдяки генераторної функції рецепторних клітин зоровий образ може з’являтися тоді, коли предмет відсутня в полі зору. Так виникає спогад.

Людина отримує візуальну інформацію різних типів. Просторові (об’ємні) зорові образи, плоскі образи, знаки і символи, а також сновидіння та ілюзії.

У малюванні виділяють три основних етапи. Спочатку йде сприйняття об’єкта – дитина розглядає предмет. Сприймає частина – сітківка очей, рецептори сітківки посилають імпульси в ЦНС. Потім інформація обробляється: в зоровій області гори головного мозку формується образ. Далі дитина приступає до зображення, виконує моторні дії.

На відміну від дорослих, які засвоюють 80% інформації за допомогою зорового каналу сприйняття, для дитини важливі також дотиковий і руховий. Щоб отримати уявлення про предмет, дитині необхідна різноманітна інформації, чуттєве пізнання. Якщо зорові враження підкріплюються руховим і чуттєвим досвідом, зоровий образ формується повніше і зображується більш детально, тобто якщо у дитини є можливість помацати предмет, пограти з ним, він зображує його більш детально, збагачує деталями. Якщо тільки бачить образ буде бідний і менш продуманий.

Як інформація до роздумів. Існує думка, що перегляд мультфільмів розвиває фантазію дітей. якщо прийняти до уваги інформацію вище, то для дитини корисніше не дивитися мультики, а грати, чіпати, включати в гру.

Для початку, що може допомогти, зацікавити дитину в малюванні. Змішування фарб, малювання із закритими очима, малювання абстрактних малюнків пальцями, малювання на незвичайному матеріалі: пісок, варення, сухе листя, каміння.

Як мотивувати дитину

Оцінне мислення у нас закріпилася напевно вже на генетичному рівні. І ми, навіть не помічаючи цього, транслюємо своє задоволення і незадоволення дитині.

Дитина будь-якого віку, чекає схвалення від батьків та інших дорослих. Коли батьки критикують, або налаштовують дитину “головне, щоб було схоже”, це прямий шлях до відмова дитини від малювання.

Правильна реакція на малюнок – вираження власного позитивного ставлення (“мені подобається”) та прояв пильної уваги. Ні в якому разі не поправляти і не виправляти малюнок, швидше за все, в цей момент, у вас зіграло “так треба”. Але дитині це не треба! ! ! Він і так в плямі незрозумілого кольору бачить кішку, і без вух, вусів і лап.

Напевно, всі, у кого діти не хочуть малювати (мій син з їх числа, тому я збираю всіляку інформацію), знають інструменти і фактури, які можна використовувати для малювання, тому перераховувати їх не буду.

Напишу, що можна малювати з дитиною паралельно, не називаючи спільне проведення часу заняттям, хоча воно таким буде.

Можна:

  1. Малювати орнаменти.  Але не просто сказати: “малюємо орнамент”, а розписати тарілку, закладку для улюбленої книжки.
  2. Розфарбовувати вирізані фігурки.  У нас до речі Ярик зацікавився розфарбовуванням гумових іграшок, потрібно спробувати вирізати силуети його улюблених тварин, може вийде розфарбовування.
  3. Малювання фігурок-орігамі
  4. Малювання тактильних відчуттів.
  5. Попросіть дитину закрити очі і доторкнутися який-небудь предмет, відповісти на питання (по можливості) і намалювати це.
  6. Настрій можна почати з підготовлених недомальованих мордочок, поступово “вичищено”, якщо таке малювання зацікавить.
  7. Абстрактне малювання
  8. Намалювати не вираз обличчя, а самі настрої, які вони? яка нудьга, радість, гнів? До речі дорослим корисно теж промальовувати свої почуття, щоб зрозуміти, що їх турбує.
  9. Малювати людські відносини
  10. Любов, дружбу, повагу. .
  11. Намалювати ідеальне місце
  12. Будиночок, який будує дитина, море, парк атракціонів.
  13. Малювати предмети з натури
  14. В нашому випадку, це відбувається тільки при малюванні сестри і не довго(
  15. Намалювати людину і об’єкти природи
  16. Намалювати загальну картину на великому аркуші
  17. Намалювати багато предметів на одному аркуші і подумати на що це схоже, і що домалювати при необхідності
  18. Малювати звуки, як дитина уявляє
  19. Малювати явища природи
  20. Малювати казковий світ
  21. Малювати поїзд, автобус. Або його думки
  22. Намалювати картинки “знайди відмінність”
  23. Намалювати рослини, яких не існує
  24. Намалювати місто разом
  25. Можна вирізати з малюнків будинки, машини, дерева, чоловічків і зробити місто
  26. Намалювати сім’ю
  27. Намалювати море
  28. Розфарбувати лист синім і наклеїти на нього риб, черепашки, кораблики
  29. Малювати ляльковий театр
  30. Малювати Теремок і не обов’язково класичний, пофантазувати, хто в ньому може жити
  31. Намалювати свою книгу по історіям дитини.

Як говорять багато фахівці, головне – не чекати миттєвих результатів, проявити терпіння. Потрібно продовжувати малювати, навіть якщо дитина відмовляється це робити – малювати при ньому, не примушуючи, не критикуючи, шукати матеріали та завдання, які можуть його зацікавити.